על ראייה ומחשבים

טיפים לעבודה נכונה מול מחשב

מה עושים כדי לשמור על בריאות העיניים בעבודה מול המחשב?

המאמץ הקשור בעבודה מול מסך המחשב אינו נחשב למסוכן או לבעל השלכות לטווח ארוך. עם זאת, הוא עלול לגרום לאי-נוחות ולתופעות הדורשות התייחסות.

מיכל ברקו שטיינמץ, הבעלים של רשת מכוני האופטיקה קשר עין ואופטומטריסטית מומחית מרשת מכבי ממבט ראשון, מסבירה איך לעבוד נכון מול מחשב:

עבודה מול מחשב הפכה להיות, עבור רבים מאיתנו, חלק בלתי נפרד משגרת היומיום. צפייה מרובה ולא נכונה במסך המחשב עלולה לגרום לתופעות רבות, כגון: עיניים אדומות, יבשות וכואבות, ראייה מטושטשת או כפולה, ראייה מטושטשת לטווח הרחוק, כאבי ראש, הבזקי צבע בשדה הראייה לאחר הפניית הראש מהמסך, רגישות יתר לאור, צוואר נוקשה ובעיות גב.

האדם ממצמץ בממוצע פעם אחת בכל 5 שניות. המצמוץ הטבעי נועד לתת לעין חומר סיכה להמשך פעילות תקין. במהלך העבודה מול מחשב מצטמצם באופן ניכר מספר המצמוצים, אפילו עד לרמה של מצמוץ אחד בדקה! המשמעות היא פחות חומר סיכה לעין, והתוצאה היא עיניים יבשות ואדומות ותחושה של חול בעיניים.

טיפים לעבודה נכונה מול מחשב מנוחה

  • כדאי להפנות את המבט מן המסך מדי 20 דקות, ולהביט למרחק של 20 מטרים או יותר למשך 20 שניות לפחות
  • מדי פעם כדאי להישען לאחור ולעצום את העיניים למספר שניות, כדי לתת להן מנוחה
  • מדי שעה יש לעשות הפסקה מסודרת, לקום מהכיסא וללכת קצת, כדי לחלץ עצמות, להזרים את הדם ולתת לעיניים לנוח

סביבת עבודה

  • יש למקם את המסך כ- 45 - 75 ס"מ מהעיניים. רבים מרגישים שהמרחק הנוח ביותר הוא "מרחק נגיעת יד".
  • על החלק העליון של המסך להיות בגובה העיניים או מעט נמוך מהן, כך שניתן יהיה להביט על המסך מלמעלה למטה
  • במידה והמסך יהיה מעט גבוה יותר, תיאלצו להרים את מבטכם לעברו – מרשם בדוק למתח ולכאבים בצוואר
  • יש למקם את לוח המקשים מול המסך. אם המקלדת תמוקם מעט הצידה או בזווית, העיניים יאלצו להתמקד בכל פעם באופן שונה. תהליך זה עלול לגרום לעייפות העין.
  • מומלץ לשים את ניירות העבודה על מעמד ליד המסך, בגובה ובזווית דומה. באופן זה העיניים אינן נאלצות לשנות את המיקוד מהמסמך למסך וחוזר חלילה.
  • מומלץ להשתמש בפונטים גדולים
  • יש לשמור על מסך נקי מאבק, שכן הלכלוך מטשטש ניגודים ותורם לסנוור ולהשתקפויות.

תאורה

  • השתקפות של אור במסך המחשב מאמצת מאוד את העיניים ומומלץ להימנע מכך. כדי לבדוק איזה אור משתקף במסך שלכם, כבו את מסך המחשב והביטו בו. כך תוכלו לראות איזה אור משתקף במסך.
  • מקמו את המסך כך שמקורות האור המסנוורים יהיו בצד המסך, במקביל לציר המביט למסך. עדיף לסגור את מקורות האור שמגיעים מעליכם.
  • לעיתים הטיה קטנה של המסך יכולה לפתור את בעיית ההשתקפות.
  • מומלץ לסגור וילונות או תריסים, כדי למנוע השתקפות של אור השמש
  • באופן כללי רצוי שהתאורה הכללית בחדר תהיה כהה יותר מהצבע הלבן המופיע על המסך בעת עבודה על המחשב.

משקפיים ועדשות מגע

  • למי שעובד שעות ארוכות מול מחשב, כדאי ואף רצוי להשקיע בעדשות מגע המותאמות לכך
  • רוב עדשות המגע אינן מתאימות לעבודה ממושכת מול מחשב, אלא לשיפור הראייה לטווח רחוק / קצר או לקריאה. לכן, רוב העדשות המותאמות אינן אופטימליות לעבודה מול מחשב.
  • בעיה בולטת נוספת עלולה לצוץ בקרב מרכיבי המשקפיים בעלות עדשות ביפוקל, הנאלצים למתוח את צווארם, כך שיוכלו להסתכל על מסך המחשב דרך החלק התחתון של המשקפיים שלהם.

תזונה

מומלץ להעשיר את התפריט בירקות עליים ירוקים וסגולים, כגון: תרד, ענבים, אוכמניות ועוד. תפריט שכזה מסייע במניעת התנוונות הרשתית – נמצא כי לנגזרות של ויטמין A, המצויות במזונות אלו, יש תפקיד חשוב בשמירה על הרשתית.